پروکسی یا proxy

یکی از مواردی که در دنیای امروز کاربرد زیادی دارد، پروکسی ها هستند. در این مطلب به توضیح این موضوع می پردازیم که proxy چیست و چگونه کار می کند.

احتمالا شما هم تا به حال از پروکسی استفاده کردید. برای مثال برای وصل شدن به تلگرام و یا در موارد دیگری که به صورت روزمره با آن ها سر و کار دارید.

proxy ها انواع مختلفی دارند. پس از توضیح کارکرد و عملکرد پروکسی ها، انواع آن ها را نیز به اختصار توضیح می دهیم.

پروکسی چیست؟

پروکسی مانند یک پل یا یک واسطه میان شما و اینترنت است. معنای واژه انگلیسی Proxy، نماینده یا وکیل است. می توانیم بگوییم که در دنیای اینترنت نیز proxy مانند یک واسطه و یا وکیل عمل می کند. یعنی نماینده می شوند که ارتباط بین شما و اینترنت را از طریق پل های ارتباطی خود برقرار کنند.

اگر با مباحث شبکه آشنایی دارید می توانید این تعریف را هم درک کنید: یک proxy دستگاهی مانند سرور یا router است که مانند یک دروازه عمل می کند.

هر دستگاهی در شبکه دارای یک آدرس است. (این موضوع را در مقاله دامنه و انواع آن در ابرمتن مختصرا توضیح دادیم). برای ارسال اطلاعات در این شبکه نیاز است که اطلاعات از یک آدرس (مبدا) به آدرس دیگری (مقصد) ارسال شود. پروسه رسیدن این اطلاعات وظیفه ای است که پروکسی ها آن را بر عهده می گیرند. در واقع یک proxy می تواند امنیت بسته اطلاعات ارسالی را تضمین و یا حتی تهدید کند!

یک proxy می تواند بسته را با امنیت کامل به مقصد برساند و یا می تواند اطلاعات داخل بسته و یا اطلاعات مبدا و مقصد را عوض کند.

انواع پروکسی ها
پروکسی
پروکسی فیزیکی یا سخت افزاری:

این نوع از proxy همان طور که از نامش مشخص است نیاز به سخت افزار دارد. این سخت افزار روتر و یا سرور فیزیکی است. این روش معمولا در شرکت های بزرگ و برای برقراری امنیت در شبکه استفاده می شود.

پروکسی نرم افزاری:

این نسخه از proxy که رایج ترین نوع پروکسی ها است به صورت نرم افزاری عمل می کند. به این صورت که کاربران می توانند با نصب نرم افزارهای مرتبط، از proxy به راحتی استفاده کنند. بعضی از این نوع proxy های نرم افزاری برای دریافت به خرید اشتراک نیاز دارند و بعضی از این نسخه ها به صورت رایگان در دسترس قرار دارند. البته بهتر است که به مدت طولانی از پروکسی های رایگان استفاده نکنید چون ممکن است امنیت دستگاه شما توسط کاربران دیگری که از این proxy استفاده می کنند مورد تهدید قرار بگیرد.

پروکسی سرور ها

پروکسی سرور در دنیای اینترنت مانند یک کاربر، آی پی مخصوص خود را دارد. در واقع پروکسی سرور یک واسطه میان دستگاه ما و وب سایت های اپلیکیشن ها است.

proxy ها را می توان از طریق پروتکل های آن ها نیز دسته بندی کرد.

در این صورت proxy هایی با انواع مختلف داریم که در ادامه بعضی از آن ها را توضیح می دهیم.

  • Socks Proxy  : این proxy ها  به ۲ دسته Socks ۴ و Socks ۵ تقسیم می شوند. socks proxy ها طوری طراحی شدند که می توانند از کل پروتکل های اینترنت پشتیبانی کنند. این proxy ها معمولا روی پورت ۱۰۸۰ قرار دارند.
  • HTTP Proxy  : بیشتر proxy های موجود در اینترنت از پروکسی Http استفاده می کنند. این پروکسی ها برای دیدن صفحات وب طراحی شدند.
  • HTTPS Proxy : این proxy که به پروتکل امنیتی اینترنت نیز معروف است از هر دو پروتکل HTTP و HTTPS پشتیبانی می کند و می توان از آن برای مرور صفحات وب رمزنگاری شده نیز بهره برد.

proxy

 

وب پروکسی (CGI-Proxy) : این proxy در اصطلاح عامیانه همان فیلتر شکن است. با استفاده از این proxy می توانیم از سایت های فیلتر استفاده کنیم.