کنترل پنل پلسک (Plesk)

یکی از کنترل پنل های معروف در دنیای اینترنت، پلسک نام دارد. در این مقاله به بیان این مطلب می پردازیم که Plesk چیست و چه ویژگی هایی دارد.

پلسک یا Plesk چیست؟

سه کنترل پنل معروف وجود دارند که این موارد هستند: سی پنل، دایرکت ادمین و پلسک.

در مقاله‌ای دیگر در ابرمتن به توضیح نحوه نصب وردپرس بر روی هاست سی پنل پرداختیم که می توانید مطالعه کنید و لذت ببرید.

پلسک یا Plesk مخفف عبارت Parallels Plesk Panel است. کنترل پنل پلسک در واقع یک نرم افزار تحت سرور است که به وسیله آن می توانیم از منابع فیزیکی سرور ها با استفاده از رابط های گرافیکی تحت وب استفاده کنیم.

پلسک

شرکت پلسک برای اولین بار در سال 2001 میلادی این کنترل پنل معروف را معرفی کرد. این شرکت به دلیل مشکلاتی که در آن زمان داشت، این محصول را به شرکت Parallels فروخت. به همین دلیل امروزه Plesk را تحت عنوان Parallels Plesk Panel می شناسیم.

این کنترل پنل می تواند بر روی سیستم عامل های ویندوز و لینوکس نصب شود.

چرا از پلسک استفاده کنیم؟
رابط کاربری ساده و زیبا:

امکانات خوب Plesk با ظاهر زیبا و کاربر پسند پلسک ترکیب می شود و بهترین عملکرد را به نمایش می گذارد. این ظاهر زیبا و ساده کار شما را بسیار راحت می کند. کنترل پنل Plesk بخش راهنما به نام help center نیز دارد که شما می توانید در این بخش به ویدئوهای آموزشی مربوط به این کنترل پنل به راحتی دسترسی دارید و می توانید ابهامات خود را برطرف کنید.

امنیت خوب:

با استفاده از این کنترل پنل شما تا حد زیادی امنیت خود را تضمین می کنید. پلسک با دارا بودن یک سیستم حفاظتی مناسب و قدرتمند، سرور شما را از اسپم حفظ می کند. در این کنترل پنل با استفاده از نرم افزار Fail2ban سرور به صورت مکرر اسکن می شود. این عمل به جهت جلوگیری از فعالیت های مخرب و حملات سرور انجام می شود. همچنین این کنترل پنل دارای فایروال نیز هست که با استفاده از آن می توانید آدرس آی پی (IP) هکر ها را مسدود کنید.

کنترل پنل Plesk شما را قادر می سازد تا به راحتی برنامه های کاربردی وب را با استفاده از بسته بندی نرم افزار (APS) نصب کنید. بسته های APS توسط فروشنده بسته بندی به روز شده  و در هنگام به روز رسانی امنیتی ساخته شده است.

قابل نصب بر روی ویندوز و لینوکس:

همان طور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم، یکی از مزایا و ویژگی های خیلی مهم پلسک این است که می تواند بر روی هر دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس نصب شود و بدون هیچ مشکلی کار کند.

سی پنل که رقیب بسیار بزرگ پلسک است، یک هاست لینوکسی است اما در مقابل پلسک هم برای هاست ویندوزی و هم لینوکسی پاسخگو است.

مدیریت با موبایل:

شما با استفاده از موبایل نیز می توانید هاست خود را مدیریت کنید. پلسک با نسخه موبایل سازگاری کامل دارد و شما برای مدیریت هاست خود لزوما نیاز به سیستم کامپیوتری و یا لپ تاپ نخواهید داشت.

پلسک

شاید برایتان جالب باشد که بدانید می توانید بر روی کنترل پنل Plesk پلاگین هایی را هم نصب کنید!. در واقع پلسک بسته های نرم افزاری جانبی دارد که می توانید آن ها را به صورت جداگانه نصب کنید.

پلسک برای ارائه بهتر خدمات از پلاگین هایی نیز پشتیبانی می کند که در زیر لیستی از این افزونه ها را می آوریم:

افزونه‌های پلسک
  • پشتیبانی داکر : Plesk را می توانید داخل Docker موجود در Docker Hub اجرا کنید. این کنترل پنل از بیش از ۲۰۰هزار تصویر مختلف داکر پشتیبانی می‌کند
  • گیت
  • مشاور امنیت Plesk
  • آنتی ویروس کسپرسکی
  • ففرمت چند سرور
  • بسته توسعه دهنده
  • جعبه ابزار وردپرس

برای خواندن مقالات دیگر ما به صفحه بلاگ مراجعه کنید.