آشنایی با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به انگلیسی Artificial intelligence می باشد که معمولا ما مخفف آن را (یعنی AI) را به کار می بریم.

شاید وازه هوش مصنوعی ما را به یاد ربات هایی بیندازد که در فیلم ها و سریال های علمی تخیلی دیدیم.

به بیان علمی تر و واقعی تر، هوش مصنوعی یک تکنولوژی است که به نوعی قابلیت تفکر دارد. البته بهتر است بگوییم که این تفکر با قدرت تفکر و تصمیم گیری انسان زمین تا آسمان تفاوت دارد. اما هدف هوش مصنوعی این است که تفکر را به مقدار زیادی به تفکر انسانی نزدیک کند و تا حد امکان از آن تقلید کند.

هوش مصنوعی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید AI فقط در ربات ها خلاصه نمی شود. بلکه بسیاری از تکنولوژی ها وابسته به AI هستند. به عنوان مثال هنگامی که شما کلمه ای را در گوگل سرچ می کنید، از هوش مصنوعی استفاده می کنید. به عنوان مثال فرض کنید که شما شخصی طبیعت گرد و علاقمند به محیط زیست و حیوانات هستید و در این زمینه سرچ هایی نیز در گوگل کردید. حال اگر شما کلمه “پایتون” را در گوگل سرچ کنید، گوگل برای شما اطلاعاتی درباره مار پایتون می آورد. اما اگر شخصی که در زمینه برنامه نویسی و کامپیوتر در گوگل جستجو کرده باشد و حال بخواهد کلمه پایتون را در مرورگر بنویسد، گوگل برای او نتایج مربوط به “زبان برنامه نویسی پایتون” را خواهد آورد.

این مثال کوچکی است از این که هوش مصنوعی و data mining چطور در زندگی روزمره ما حضور دارند.

تعریف هوش مصنوعی در علوم کامپیوتر:

در دانشنامه ویکی پدیا هوش مصنوعی این گونه تعریف می شود:

هوش مصنوعی( به انگلیسی:Artificial intelligence) (به اختصار: AI)، هوشی است که توسط ماشین ها ظهور پیدا می‌کند، در مقابل هوش طبیعی که توسط جانوران شامل انسان ها نمایش می‌یابد. کتاب‌های AI پیشرو، این شاخه را به عنوان شاخه مطالعه بر روی «عوامل هوشمند» تعریف می‌کنند: هر سامانه‌ای که محیط خود را درک کرده و کنش‌هایی را انجام می‌دهد که شانسش را در دستیابی به اهدافش بیشینه می‌سازد. برخی از منابع شناخته شده از اصطلاح «هوش مصنوعی» جهت توصیف ماشینی استفاده می‌کنند که عملکردهای «شناختی» را از روی ذهن انسان‌ها تقلید می‌کنند، همچون «یادگیری» و «حل مسئله»، با این حال این تعریف توسط محققان اصلی در زمینه AI رد شده‌است.

هوش مصنوعیدر علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی یا هوش ماشینی به هر نوع ماشین (غیر جان دار) که هوشمند باشد گفته می‌شود.

کتاب‌های مرجع در حوزه‌ی AI، این علم را دانش مطالعه‌ی کارگزارهای هوشمند می‌دانند که چنین تعریف می‌شوند:

«هر دستگاهی که توانایی درک محیط و فعالیت با حداکثر شانس موفقیت را دارد».

درمجموع اصطلاح AI برای توصیف ماشین‌ها یا کامپیوترهایی به‌کار می‌رود که فعالیت‌های تشخیص موقعیت (مانند قدرت انتخاب انسان) را به‌خوبی انجام دهند. ازمیان فعالیت‌های مهم شناختی می‌توانیم به «یادگیری» و «حل مسئله» اشاره کنیم.

روش کار هوش مصنوعی چگونه است؟

ایده AI به نوعی مهندسی معکوس است. یعنی مهندسین فعال در حوزه AI بر روی این موضوع اصرار دارند که با درک ویژگی های انسان، آن ها را با استفاده از مهندسی معکوس بر روی ماشین ها نیز پیاده ساری کنند. در این حالت این ماشین ها می توانند الگوهای ورودی خود را تحلیل کنند و اصطلاحا یاد بگیرند و از روی الگوهای تحلیلی می توانند مسئله و الگوی جدید را حل کنند.

هوش مصنوعی با برنامه نویسی چه تفاوتی دارد؟

در برنامه نویسی ورودی های کم و مشخص داریم. این ورودی ها می توانند با یک الگوی if- else به راحتی پیاده سازی بشوند. اما در AI ورودی ها بسیار متفاوت و زیاد هستند. و ما در هر لحظه از ورودی آینده و نوع آن خبر نداریم. در واقع بهتر است بگوییم که ماشین از ورودی بعدی خبر ندارد و به محض دریافت ورودی، آن را طبق الگوهایی که یاد گرفته است تحلیل می کند. به عنوان مثال سیستم تشخیص چهره که نیاز به data های بسیار زیادی دارد.

ما در یک مقاله به طور خلاصه فلاتر و برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل با آن را نیز توضیح دادیم. برای آشنایی با فلاتر می توانید این لینک را کلیک کنید.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.