دامنه و انواع آن

هنگامی که شما قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود را دارید و می خواهید برای این منظور سایت اینترنتی داشته باشید با بعضی مفاهیم رو به رو خواهید شد. مفاهیمی مانند هاست یا میزبان، دامنه یا domain و غیره.

در این مقاله به پاسخ این سوالات می پردازیم که یک دامنه چیست؟ آیا دامنه ها منحصر به فرد هستند یا می توانند تکراری نیز باشند؟  انواع دامنه کدامند؟

دامنه یا domain چیست؟

دامنه ها

قبل از این که به توضیح domain و کاربردش بپردازیم، می خواهیم با هم دنیای اینترنتی بدون دامنه را تصور کنیم. به آدرس هایی که در مرورگر اینترنتی خود وارد می کنید توجه کنید. به عنوان مثال شما در مرورگر سایت خود عبارت google.com را وارد می کننید و وارد گوگل می شوید. این روند را برای هر سایت دیگری نیز به همین حالت اجرا می کنید. در این روش شما بدون آن که بدانید دارید از مزیت وجود دامنه بهره مند می شوید!

این مزیت چیست؟ دامنه ها به کمک انسان ها آمدند تا بتوانند راحت تر سایت های مدنظرشان را به خاطر بسپارند. اگر دامنه ها و یا اسامی سایت ها (مانند google) نبودند، شما مجبور بودید برای هر سایت اعداد مربوط به آن سایت را در مرورگر خود وارد کنید تا سایت مدنظر شما بیاید. به این اعداد آدرس IP می گویند که متشکل از 4 عدد از 0 تا 255 هستند و هر عدد از عدد بعدی با . جدا شده است. به عنوان مثال این یک آدرس IP است: ۶۶.۲۴۹.۶۶.۱

این آدرس IP نشان دهنده یک سرور و یا کامپیوتر در فضای اینترنتی است و در واقع همان آدرس سایت شما است که به خاطر سپردن این اعداد (باتوجه به این که ما قرار است با بیشتر از یک سایت کار کنیم) کار راحتی نیست. به همین دلیل دامنه یا domain به کمک ما می آیند تا به جای حفظ کردن اعداد، کلمات و عبارات را به خاطر بسپاریم. پس یک دامنه نمی تواند تکراری باشد مگر این که پسوند ویا TLD آن متفاوت باشد. (TLD ها را در انتهای مقاله توضیح خواهیم داد)

انواع دامنه

برای آشنایی با domain ها بهتر است که درباره TLD ها و پسوند های سایت و انواع آن ها اطلاعاتی به دست بیاوریم تا بتوانیم انواع دامنه را بهتر درک کنیم.

TLD یا Top Level Domain

پسوند دامنه

TLD در واقع همان پسوند اصلی دامنه است که در انتهای آدرس سایت قرار می گیرد. بعضی از این پسوند ها عبارتند از :

com که برای سایت هایی با ماهیت تجاری است، org که برای ارگان ها و سازمان هاست، net و غیره. البته TLD های دیگری نیز داریم که زیاد معروف و محبوب نیستند. معروف ترین TLD و محبوب ترین در میان آن ها com است. TLD ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  • ccTLD یا country code Top Level Domain

همان طور که از نام این دسته بندی پیداست، پسوندی که در انتهای سایت می آید بیانگر کشور آن سایت است. برای سایت هایی که هویت و اصالت کشورشان مهم است می توان از این نوع دامنه ها استفاده کرد. برای مثال یک سایت ایرانی دارای پسوند .ir است و یک سایت انگلیسی دارای پسوند .uk است. به همین حالت برای هر کشوری مولفه ای وجود دارد که ساکنان هر کشور می توانند به عنوان دامنه سایت ثبت کنند.

  • sTLD یا Sponsored Top Level Domain

دسته ای خاص از پسوند سایت ها در این گروه قرار می گیرند. مانند دسته ارگان ها ، آموزشی، ارتش، تجاری، نتورک و غیره.

در این بخش چندین مورد معروف از این دسته ها را معرفی می کنیم.

.org این دامنه که مخفف organization است برای سازمان ها و ارگان های یک کشور به کار می رود.

.net مخفف عبارت network است و شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی می توانند از این domain استفاده کنند.

.edu مخفف education و برای مقاصد آموزشی و تحصیلی است.

.gov مخفف عبارت government است و برای سایت های مربوط به دولت یک کشور به کار می رود.

و دامنه .com که معروف ترین TLD است و مخفف commercial است و برای مقاصد تجاری و اقتصادی است.