کاتلین و ویژگی های آن

کاتلین یا kotlin یک زبان برنامه نویسی جدید است که بیشترین استفاده آن در زمینه توسعه اپلیکیشن های اندرویدی است. این زبان را  شرکت JetBrains در سال ۲۰۱۱ ایجاد کرد. کاتلین یا kotlin به دلیل توانایی بالا در ارتباط با جاوا، مورد توجه گوگل نیز قرار گرفت. سر انجام در کنفرانس Google I/O در سال ۲۰۱۷ زبان کاتلین به عنوان یک زبان رسمی برای توسعه اندروید در کنار زبان جاوا قرار گرفت.

زبان برنامه نویسی کاتلین یک زبان برنامه نویسی کاملاً کاربردی است. به همین دلیل توسعه دهندگان اپلیکیشن موبایل تا حد زیادی به سمت این زبان جدید می روند. این زبان open-source و منبع باز است و در ابتدا برای ماشین مجازی جاوا ( JVM ) و اندروید طراحی شده است. این زبان برای برنامه نویسی شیء گرا طراحی و توسعه داده شده است.

شما می توانید از این زبان برنامه نویسی برای هر نوع توسعه استفاده کنید. مانند وب سرور ، وب سمت مشتری (client) و اندروید.

kotlin

برای شروع یادگیری برنامه نویسی موبایل می توانید فلاتر را نیز انتخاب کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله مرتبط با فلاتر در سایت ابرمتن را مطالعه کنید.

اگر به برنامه نویسی حوزه موبایل علاقه مند هستید به شما توصیه می کنیم که یادگیری و آموزش کاتلین را آغاز کنید. این زبان برنامه نویسی کراس پلتفرم است. یعنی شما می توانید یک بار برنامه یا اپلیکیشن خود را کد نویسی کنید و از آن دو خروجی مجزا برای اندروید و ios بگیرید.

کاتلین و جاوا

کاتلین یک زبان مدرن و قدرتمند است که دارای بسیاری از ویژگی های مفید است که در این مقاله مختصرا توضیح خواهیم داد. این زبان برنامه نویسی بسیار رسا و خلاصه تر از جاوا است. در حالی که جاوا شهرت خود را به عنوان یک فناوری قوی و قابل اعتماد به دست آورده است ، فاقد بسیاری از ویژگی ها است و به تدریج منسوخ می شود و کاتلین را به عنوان یک جایگزین قوی برای خود معرفی می کند.

kotlin

کاتلین از نظر ایده ها و اهداف بسیار شبیه به Apple’s Swift است. شباهت های بین این دو زبان به توسعه دهندگان اندروید و iOS کمک می کند تا به راحتی بین توسعه برای هر سیستم عامل جابجا شوند.

چرا کاتلین؟
1- بازار کارمناسب

جمعیت قابل توجهی از برنامه نویسان موبایل که با جاوا کار می کردند، پس از ظهور کاتلین به سمت این زبان برنامه نویسی رفتند.

در بازار کار نیز زبان برنامه نویسی kotlin حرف بسیار زیادی برای گفتن دارد. به طوری که بسیاری از شرکت هایی که به دنبال استخدام فردی برای توسعه اپلیکیشن های موبایل هستند، خواهان استخدام یک برنامه نویس مسلط به زبان کاتلین می باشند. این آمار را می توانید در سایت های جهانی بازاریابی مشاهده کنید. (البته ایران هم از این قضیه مستثنی نیست و شرکت های بزرگ زیادی خواهان استخدام فردی باتجربه در زمینه کاتلین هستند.) در این شرکت ها kotlin نه فقط برای توسعه موبایل بلکه برای توسعه برنامه های سمت سرور و غیره نیز به کار می رود.

2- کدهای مختصر و کوتاه

شما با زبان برنامه نویسی kotlin کدهای مختصر و کوتاه تری خواهید داشت. این کوتاه بودن کد ها باعث عدم خوانایی کدهای شما نمی شود بلکه برعکس، کدهای شما را خواناتر می کند و توسعه اپلیکیشن را برای شما راحت می کند. در این زبان برنامه نویسی در هر قسمتی که نیاز به ادیت یا توسعه برنامه دارید، می توانید در کم ترین زمان ممکن این کار را انجام دهید.

می دانید که هرچه کدها کم تر و تمیز تر باشند توسعه آن ها راحت تر خواهد بود. به همین دلیل این ویژگی کاتلین برای توسعه دهندگان بسیار مهم و کاربردی است.

kotlin

3- اپلیکیشن بر پایه کاتلین از کیفیت بهتر و بیشتری برخوردار است.

یکی از ارور های معروف در اپلیکیشن های اندرویدی، ارور nullpointerexception است. سیستم null-safety که kotlin ارائه می دهد این ارور را کاملا پوشش می دهد.

4- سازگاری با زبان جاوا

کاتلین ساز ناکوک نمی زند! شما می توانید از کتابخانه های جاوا در پروژه کاتلین خود به راحتی و بدون هیچ دردسری استفاده کنید. و این از مزیت های مهم kotlin است.

 

اگر علاقه مند به حوزه هوش مصنوعی هستید به شما توصیه میکنیم که مقاله مرتبط با هوش مصنوعی ابرمتن را از دست ندهید.