هاست و انواع آن

در بحث طراحی و پیاده سازی سایت، با اصطلاحاتی مانند هاست و دامنه و غیره رو به رو می شویم. در این مقاله به پتسخ این سوالات می پردازیم که هاست چیست و چه انواعی دارد؟ چرا یک سایت به هاست یا میزبان نیاز دارد؟ برای یک سایت وردپرسی باید چه هاستی تهیه کنیم؟

هاست چیست؟

فرض کنید که یک سیستم کامپیوتری همیشه روشن داریم که دارای منابع بسیار خوبی است. یعنی رم بالا و فضای ذخیره سازی خوبی دارد و از پردازنده بسیار قوی نیز برخوردار است. ما به این کامپیوتر همیشه روشن، سرور می گوییم. سرور یعنی سیستمی که خدماتی را به سیستم های سروریس گیرنده یا client ها ارائه می دهد. این سرور می تواند به بخش های کوچک تر تقسیم بندی شود و هر بخش به یک کلاینت تعلق بگیرد.

حالا می توانیم به تعریف هاست برسیم. هاست که شکل لاتین آن host است و به معنای میزبان است، در واقع همان بخش هایی است که از تقسیم بندی سرور به وجود می آیند. هر هاست به عنوان یک سرور برای یک یا چند وبسایت است و میزبانی آن را برعهده دارد.

هاست چیست
چگونه هاست مورد نظر خود را انتخاب کنیم و بخریم؟

host یا میزبان ها دارای دسته بندی های مختلفی هستند که در ادامه به توضیح انواع آن ها نیز می پردازیم. اما در هر دسته بندی از هاست، عواملی مانند فضای ذخیره سازی، مقدار پهنای باند و مقدار رم که آن هاست در اختیار شما قرارمی دهد وجود دارد که می تواند به شما در انتخاب یک هاست مناسب برای وب سایتتان کمک کند.

شما می توانید میزبان سایت خود را از شرکت هایی که وظیفه اجاره دادن هاست را بر عهده دارند تهیه کنید. شرکت های معروف زیادی در این زمینه فعالیت دارند که می توانید با تحقیق و جستجو بهترین آن ها را پیدا کنید. شرکت هایی مانند ایران هاست و یا میهن وب هاست و غیره.

یک host خوب چه ویژگی هایی دارد؟

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که یک هاست بخشی از سرور است که منابع خود را در اختیار ما می گذارد. این سرور باید همیشه در دسترس و روشن باشد و هیچ وقت از کار نیفتد و هیچ وقت اطلاعات کاربران از آن ها پاک و یا انتقال داده نشوند. پس همانطور که مشخص است امنیت سایت بحث بسیار مهمی است که host باید آن را به خوبی مدیریت کند.

مدیریت بکاپ ها یا نسخه های پشتیبانی که از سایت ها وجود دارد یکی دیگر از وظایف مهم یک host به حساب می آید. backup یا نسخه پشتیبان به این معناست که اگر به هر دلیلی سایت شما دچار مشکل شد و به خوبی اجرا نشد، شما بتوانید به راحتی به شرکت هاستینگ خود یک تیکت بزنید و درخواست بدهید که نسخه پشتیبان از سایت در تاریخ مدنظرتان را بر روی سایت شما برگردانند. به همین راحتی!

انواع هاست
میزبان اشتراکی:

در این نوع از host، یک سرور به بخش های مختلفی تقسیم می شود (این نوع از host را در توضیحات بالا نیز بیان کردیم). در این حالت یک سرور از تعداد زیادی سایت پشتیبانی می کند. این نوع هاست قیمت مناسبی نسبت به سایر هاست ها دارد. البته بهتر است این نکته را هم بدانید که اگر حجم درخواست ها بر روی یکی از سایت ها خیلی زیاد شود می تواند باعث افت سرعت در بقیه سایت های این سرور بشود.

نیمه اختصاصی یا مجازی (vps hosting):

هاست سرور مجازی

در سرور نیمه اختصاصی یا مجازی یک سرور به صورت مجازی به چند بخش تقسیم میشود. (با استفاده از نرم افزارهایی مانند vmware) در این تقسیم بندی هر بخش منابع خود را دارد و مانند یک سرور جداگانه عمل می کند. این نوع از سرور از نوع اشتراکی بهتر است.

اختصاصی:

یک سرور فقط برای یک سایت مورد استفاده قرار می گیرد. در این حالت شما شاهد کاهش سرعت سایت نیستید و امنیت سایت شما نیز در بهترین حالت خود قرار می گیرد. این سایت مناسب برای شرکت ها و یا موسسات یزرگ است. چرا که قیمت بسیار بیشتری نسبت به سایر سرویس های هاستینگ دارد.

هاست وردپرس:

شما برای راه اندازی یک سایت وردپرسی بهتر است که از host لینوکسی استفاده کنید. host وردپرسی خود بر پایه لینوکس است و می توانید به راحتی این نوع هاست را برای وبسایت خود تهیه کنید. قیمت این نوع از هاست ها از هاست های اشتراکی کمی بیشتر هستند.

سرور ابری:

در این نوع از سرور، در واقع چند سرور وجود دارند که به صورت شبکه ای به یکدیگر متصل هستند و اطلاعات بین آن ها تقسسیم می شود. پس نگهداری و جمع آوری اطلاعات از این نوع سرور ها سخت تر و پیچیده تر از سرور های دیگر است. اما شما با این روش نیز نگرانی بابت بالا نیامدن سایت خود نخواهید داشت. چون چندین سرور همیشه روشن وظیفه میزبانی از سایت شما را بر عهده دارند.

سرور ایران:

این نوع از سرور، مرکز داده هایشان در داخل ایران قرار دارد. یعنی سرور اصلی و مرکزی در ایران است. در این حالت شما در وبسایت خود مشکلات تحریم را ندارید. هزینه ها کاهش پیدا می کنند و سرعت لود سایت شما بهتر خواهد بود.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.